Aankomst en eerste ervaringen Lombok - Reisverslag uit Narmada, Indonesië van Linda Hoezen - WaarBenJij.nu Aankomst en eerste ervaringen Lombok - Reisverslag uit Narmada, Indonesië van Linda Hoezen - WaarBenJij.nu

Aankomst en eerste ervaringen Lombok

Blijf op de hoogte en volg Linda

30 September 2012 | Indonesië, Narmada

Dag 2 in Indonesië (29 september 2012), aankomst op Lombok:

Het eerste ontbijt in Indonesië, dus rijst en noodles gehad. Even wennen, maar wel lekker. Vanuit ons hotel in Jakarta gingen er pendelbussen naar het vliegveld. De taxichauffeur die ons bij aankomst in Indonesië naar het hotel had gebracht, had ons verteld dat we bij de vertrek naar Lombok naar terminal 3 moesten. Zo hebben wij dat doorgegeven aan de chauffeur van de pendelbus. Daar aangekomen bleek het zo te zijn, moesten we bij terminal 1 zijn (1,5e km verderop). Nou, weer een goeie les: niet iedereen zomaar op hun woord vertrouwen!!
Inchecken van de koffers liep absoluut niet van een leijen dakkie. Wij dachten dat we maximaal 25 kg grootbagage en 10 handbagage mee mochten nemen. Hier zaten we al boven. Bleken we maar 20 grootbagage mee te mogen nemen. Heel gedoe om iemand te spreken te krijgen die ons kan verstaan (in het engels) en wel een stuk of 15 personen die met ons bezig waren. Ochjah, ondertussen ligt de duty manager gewoon te slapen op zijn bureau. Écht, het kan hier allemaal! Uiteindelijk voor 24 kg in totaal met 4en teveel €33,- extra moeten betalen. Voor ons bijna nix, maar hier bijna een half maand salaris van één persoon.
Kom je aan in Lombok willen mensen met je op de foto, omdat je blank bent. Haha, dan voel je jezelf pas een bezienswaardigheid. Bij aankomst stonden onze twee taxichauffeurs al op ons te wachten, top geregeld! Tijdens onze taxirit al allerlei dingen tegengekomen. Fruitmarkten, winkels en een hindoestaanse stoet. Bij volle maan wordt er feest gevierd en gaan ze d.m.v. een stoet naar de tempel.
Aangekomen bij het weeshuis, hebben we onze bagage gedropt en zijn we bij 'quick chicken' gaan eten. Een menu voor 9.000 rupia, dat is gewoon 70 eurocent, ongelooflijk.
Anoek (nederlandse vrijwilligster bij het weeshuis) heeft ons later rond geleid en allerlei dingen verteld over de werkwijze, kinderen en bevolking.
De wc's is hier erg wennen. Je hebt potten in de grond waar je boven gaat hangen. Wc papier mag niet doorgespoeld worden. Mensen hier spoelen zich af na het toiletteren.

Onze spreuk van de dag: Vera snurkt, maar wel vrouwelijk.

Dag 3 in Indonesië (30 september 2012) eerste dag bij het weeshuis:

Vandaag de eerste dag bij het weeshuis. 's Ochtends zijn we gestart met onze eerste koude douche. Het was even wennen, maar uiteindelijk viel het reuze mee. Nee pap en mam, hier zal ik er inderdaad geen half uur onder staan, hihi.
Na het douchen zijn José en ik naar beneden gegaan want supermama hier bij het weeshuis had speciaal voor ons noodles klaargemaakt als ontbijt. Mmm, die waren lekker. Daarna zijn José en ik het hele project overgelopen, om ons aan iedereen voor te stellen. Later zijn we wat gaan lezen en hebben we af en toe wat praatjes gemaakt met de kinderen en medewerkers. Inge en Vera zijn pas een paar uur later opgestaan. Als lunch kregen we rijst die ze extra gehaald hadden. Erg lekker! Wat zijn de mensen lief en aardig. Ze willen je overal mee helpen en doen veel voor je. Hatta, de secretaris op het project, zou 's middags met ons meegaan om te kijken voor een Indonesische sim-kaart. Echter kwamen we meteen in aanraking met de Indonesische mentaliteit. Hatta had het 'te druk' (thee drinken en kletsen) om met ons mee te gaan. Gelukkig is Anoek met ons meegegaan, met het uiteindelijke succes dat we allemaal met een sim-kaart teruggingen voor internet en bellen. Het Indonesisch nummer is: 006281917245991. Echter kan er gewoon op mijn normale mobiele nummer gewhatsappt worden, deze krijg ik gewoon binnen. Bellen en sms'en wel via het Indonesisch nummer, dat ik voor mij wat goedkoper.
's Avonds kregen we dezelfde rijst als dat we als lunch hadden gegeten. We hebben in de winkel wat boodschappen meegenomen, zoals fruitsapjes en fruit (kiwi en appel). We hadden ook twee dozen ijs meegenomen. Deze hebben we samen met de kinderen 's avonds opgegeten. De kinderen waarderen je helemaal en we hebben erg gelachen. Er zijn niet zoveel kinderen en de kinderen zijn van schoolgaande leeftijd, hier kun je dus goed mee communiceren en lachen. We zijn nu één dag hier en hebben met de kinderen al echt een band. Het voelt alsof we al een aantal dagen hier zijn. We worden hier door iedereen welkom geheten en ze zijn zo vriendelijk.

Als je dit meemaak, zie je pas in wat voor rijkdom wij leven. Ik zal jullie op de hoogte houden. Nu doen wij nog dagelijks veel indrukken op, maar uiteindelijk zal het minder worden. Dan worden mijn verslagen ook beknopter;).

Salam dan selamat malam (Groet en goedenavond)!
Momenteel hier 22.45 uur, 6 uur verschil met Nederland

xx Linda

• 30 September 2012 - 17:23

Sarah:

Hee!
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen! Fijn dat jullie goed op de plaats van bestemming zijn en dat de eerste indrukken positief zijn. Ik herken je opmerking over een bezienswaardigheid zijn als blanke en over het spotgoekope eten! Voor dat geld halen wij nog geen pakje kauwgom!
    Groetjes vanuit Utrecht!

• 30 September 2012 - 19:01

Jacky:

Sis,

Prachtig om alles te lezen!
    Ik hoop echt dat jullie t leuk hebben. Wel lache dat je je daar koud moet douchen, maar bij die temperaturen daar is dat natuurlijk lang niet zo erg als in nederland.
    Ik denk aan jullie! &ik blijf je volgen!

knuff&kus

• 03 Oktober 2012 - 06:40

Eveline Bouten:

Heej Linda

Leuk om je verhalen te lezen ! Het gaat jullie goed !